تاریخ انتشار :پنج شنبه ۴ تیر ۹۴.::. ساعت : ۱۲:۲۴ ب.ظ

روزه در هوای داغ تابستان

ramazan-teshne (2)

ماه رمضان ماهی است که هوایش از آلودگی های شیطانی تصفیه شده و روح ملکوتی آن برای فیض رساندن به بندگان تقویت شده است. امید به شفا از بیماریهای حاصل از گناهان در این ماه بسیار است و مغفرت یافتن یکی از بهترین شفاهای معنوی است. باید این ماه را بیش از پیش قدر دانسته و از آن کمال استفاده را نماییم، چرا که این ماه، ماه بسیار پر فضیلتی است و با ماه های دیگر قابل مقایسه نیست، چنانچه رسول گرامی اسلام فرمودند: «لما حضر شهر رمضان سبحان الله! ماذا تستقبلون؟! و ماذا یستقبلکم؟! قالها ثلاث مرات» (سبحان الله! به پیشواز عجب ماهی می روید؟! و عجب ماهی به شما روی می آورد؟! و این را سه بار تکرار فرمودند.) (بحار الانوار، ج ۹۶ ، ص ۳۴۷ ، حدیث ۱۳) و در جای دیگر نیز فرمودند: «ان ابواب السماء تفتح فی اول لیلة من شهر رمضان و لا تغلق الی آخر لیلة منه» (به درستی که در نخستین شب ماه رمضان درب های آسمان گشوده می شود و تا آخرین شب آن بسته نمی شود.) (بحار الانوار، ج ۹۶ ، ص ۳۴۶، حدیث ۱۲) از نشانه های عظمت این ماه نسبت به ماه های دیگر همین بس که در قرآن از آن به بزرگی یاد شده و این ماه را ماه نزول قرآن می خواند.

همچنین پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) در اهمیت و فضایل این ماه می فرمایند: «آیا شما را به سوى چیزى رهنمون شوم که اگر شما آن را انجام دهید شیطان از شما دور مى‏ گردد، چنان که مشرق از مغرب دور مى‏گردد؟ عرض کردند: آرى ،فرمود: «روزه رویش را سیاه مى‏کند، صدقه پشتش را مى‏شکند، دوستى براى خدا و پشتکار بر کار نیک نابودش مى‏ کند و استغفار شاهرگش را مى‏زند و هر چیز زکاتى دارد و زکات بدنها روزه است». (أمالی الصدوق، ۶۱ ، المجلس الخامس عشر)

اما چند سالی است که ماه مبارک رمضان با فصل گرم تابستان مقارن شده و همین امر موجب گشته است روزه و روزه داری در این ایام به دلایلی چند، از جمله طولانی بودن روزها و گرم بودن هوا و تشنگی و عطش ناشی از این گرما سخت و طاقت فرسا گردد. برخی ها سؤال در ذهن شان ایجاد می شود که آیا این بهانه مناسبی برای ترک روزه است؟

ramazan-teshne (3)

آیات خدا در باب وجوب روزه
خداوند در قرآن کریم، به صراحت وجوب روزه را بیان کرده است که در ذیل به آیاتی از کلام پروردگار متعال اشاره شده است:

«یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کتِبَ عَلَیْکمُ الصِّیامُ کما کتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکمْ لَعَلَّکمْ تَتَّقُونَ » (سوره بقره ۱۸۳) «یعنی ای کسانی که ایمان دارید روزه گرفتن بر شما واجب گشت همچنان که بر پیشینیان از شما (از ملتهای گذشته) واجب شده بود شاید با روزه گرفتن پاک و پرهیرکار شوید.»

«أَیَّاماً مَعْدُوداتٍ فَمَنْ کانَ مِنْکمْ مَرِیضاً أَوْ عَلى‏ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَیَّامٍ أُخَرَ وَ عَلَى الَّذِینَ یُطِیقُونَهُ فِدْیَةٌ طَعامُ مِسْکینٍ فَمَنْ تَطَوَّعَ خَیْراً فَهُوَ خَیْرٌ لَهُ وَ أَنْ تَصُومُوا خَیْرٌ لَکمْ إِنْ کنْتُمْ تَعْلَمُونَ» (سوره بقره آیه ۱۸۴) «و این روزهایى چند است پس هر کس از شما مریض و یا مسافر باشد باید ایامى دیگر بجاى آن بگیرید و اما کسانى که به هیچ وجه نمى‏توانند روزه بگیرند عوض روزه براى هر روز یک مسکین طعام دهند و اگر کسى عمل خیرى را داوطلبانه انجام دهد برایش بهتر است و اینکه روزه بگیرید برایتان خیر است اگر بناى عمل کردن دارید».

خداوند در جمله:” یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کتِبَ عَلَیْکمُ الصِّیامُ”، مساله وجوب روزه بر مسلمانان را خاطرنشان کرده و بلافاصله فرمود:” کما کتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکمْ” و فهماند که شما مسلمانان نباید از تشریع روزه وحشت کنید، و آن را گران بشمارید، چون این حکم منحصر به شما نبوده، بلکه حکمى است که در امتهاى سابق نیز تشریع شده بود. خداوند به صراحت در قرآن روزه را واجب کرده با این وجود بعد از آیه وجوب روزه، بیماری، سفر و مشقت در روزه داری را استثنا کرده است که باید روزهاى دیگرى را به جاى آن روزه بگیرند و در میان این استثنائات روزه‌داری به موردی بر نمی خوریم که گرما و طول روز را دلیل مناسبی برای روزه نگرفتن شمرده شود از این رو می توان گفت حکم وجوب روزه مختص به زمان و مکان خاصی نیست بلکه شامل حال تمامی مومنین در هر سرزمین و هر فصل سال که ماه رمضان با آن مقارن شده است می باشد. در عین حال خداوند افرادی که مشاغل سختی بر عهده دارند را نیز استثناء نکرده و روزه را برای افراد تا زمانی که خطری برای سلامتی شان نداشته واجب نموده است.

روزه خواری به بهانه گرمای هوا؛ صحیح یا غلط؟!
عده ای معتقدند روزه داری در فصل گرم برای سلامتی انسان خطر داشته و به این بهانه روزه را ترک می گویند، در جواب به این افراد باید گفت:

۱‌- با این سخن علم و رأفت خداوندی زیر سوال می رود چرا که خداوند به انسان نسبت به خود او عالم تر و مهربانتر است و بیش از خود او نگران سلامتی اوست با این وجود چگونه به امری دستور می دهد که سلامتی انسان را به خطر می اندازد. روزه و روزه داری حتی در گرمای زیاد و سخترین شرایط فوایدی دارد که امروزه علم برخی از آن را روشن کرده و قسمت عظیم فایده آن در مقوله علم جای نمی‌گیرد و خارج از توان آن است. روزه به منظور اسرار و عللى بر بندگان واجب شده از جمله: بدین وسیله انسان به درد و الم گرسنگى و تشنگى آگاه شده در نتیجه خاضع و آرام و مأجور و شکیبا گردیده و بدین ترتیب به شدائد و سختى‏هاى آخرت پى خواهد بود. و نیز روزه سبب مى‏شود که شخص شهوتش شکسته و ضعیف گردد. روزه واعظى است در دنیا که انسان را بر مقدار نیاز و احتیاج بندگان در دنیا و آخرت آگاه مى‏نماید. (علل الشرائع/ترجمه ذهنى تهرانى/ ج‏۲)

۲- (یُرِیدُ اللَّهُ بِکمُ الْیُسْرَ وَ لا یُرِیدُ بِکمُ الْعُسْرَ)” خداوند راحتى شما را مى‏خواهد و زحمت شما را نمى‏خواهد”. روزه داشتن گرچه در ظاهر یک نوع سختگیرى و محدودیت است اما سرانجامش راحتى و آسایش انسان مى‏باشد، هم از نظر معنوى و هم از لحاظ مادى .

امام صادق علیه السّلام در توصیه به فرزندانش مى‏فرمود: چون ماه رمضان فرا رسد، خود را تا آخرین حدّ توان به کوشش وادارید، زیرا که در آن ماه ارزاق تقسیم مى‏شود، و مدّتهاى عمر مقرّر مى‏گردد، و در آن ماه نام حجّ‏ کنندگان که به میهمانى خدا مشرف مى‏شوند نوشته می شود، و در آن ماه شبى هست که انجام عملى در آن از عمل در هزار ماه بهتر است. (من لا یحضره الفقیه / ج‏۲) . بر هر انسان سالمى لازم است در سال یک ماه روزه بدارد، چرا که براى پرورش جسم و جان او نیز لازم است، به همین دلیل اگر ماه رمضان بیمار یا در سفر بودید باید به تعداد این ایام روزه را قضا کنید تا عدد مزبور کامل گردد، حتى زنان حائض که از قضاى نماز معافند از قضاى روزه معاف نیستند.

روزه به منظور اسرار و عللى بر بندگان واجب شده از جمله: بدین وسیله انسان به درد و الم گرسنگى و تشنگى آگاه شده در نتیجه خاضع و آرام و مأجور و شکیبا گردیده و بدین ترتیب به شدائد و سختى‏هاى آخرت پى خواهد بود.

۳- حکم وجوب روزه مطلق بوده و گرم و سرد بودن هوا در آن قید نشده است. چرا که این آیه خود در شهری (مدینه) نازل شده است که هوای بسیار گرمی داشته و مردمان آن به مشاغلی مشغول بودند که انرژی زیادی از آنان صرف کرده و توان بالایی نیاز داشت بنابراین چنانکه بر مردم آن عصر روزه واجب بوده بر انسانهای این دوره نیز این امر واجب است حتی در فصل گرم با وجود سختی های فراوانی که دارد. آیات بالا را ذکر نمودیم تا روشن گردد که در قرآن به صراحت وجوب روزه و استثنائات آن ذکر گردیده و خداوند به سختی و مشقات آن واقف بوده است با این وجود از عباراتی استفاده می کند تا از وحشت آدمی بکاهد و او را متوجه فایده آن می سازد و بالاخره در پایان آیه این واقعیت را بازگو مى‏کند که” روزه گرفتن براى شما بهتر است اگر بدانید” (وَ أَنْ تَصُومُوا خَیْرٌ لَکمْ إِنْ کنْتُمْ تَعْلَمُونَ). بنابراین با دلایلی غیر منطقی و خارج از دستور خداوند و سنت پیامبر نمی توان روزه را کنار گذاشت.

ثواب یک روز روزه‏ در گرما با تشنگى زیاد
روزه در گرما نه تنها بد و زیان آور نیست بلکه برای آن اجری بزرگ نیز در نظر گرفته شده است، امام صادق علیه السّلام فرمودند: هر کس که یک روز در گرما روزه بگیرد و خیلى تشنه شود، خداى عز و جل هزار فرشته را وکیل مى‏کند که دست به صورت او بکشند و او را مژده دهند. و زمانى که افطار کند، خداى عز و جل مى‏فرماید: چقدر خوشبو هستى. فرشتگانم! گواه باشید که من قطعا او را آمرزیدم. (ثواب الأعمال/ ترجمه بندرریگى/۱۱۳ )

۲ دیدگاه

  1. ajam می‌گه:

    با سلام خدمت جناب محمدی.
    ببخشید ولی دیگه اصلا از ورزش روستا در سایت صحبتی نمیشه.
    خواستم بگم جونای با غیرت زیبدی خودشون رفتن اسپانسر پیدا کردن و شما هیچ نقشی نداشتی واسه جام رمضان۹۴
    و امیدوارم باز مثل مسابقات کاخک دوسال پیش نشه که هیچی از شما نبود و وقتی رفتن فینال فقط رفتین با بقیه عزیزان عکس گرفتین که ما تیم داریم.
    البته نونهالان از قلم نیوفه که ماشالله جناب صباغ چه تیم دور هم اورده…
    اصلا این کار درست نیس….
    قبلنا که شما هنوز نمدونستی دهیاریه چیه بنده کوچک بودم که تیم زیبد همیشه از بهترینا بوود ولی الان دم سه ادم بزرگ(محمد صباغ/محمود اکبری/حسین عباس نژاد)گرم که هنوز نزاشتن با کارهای شما اسم زیبد زمین بیوفته..
    ایمیلی که نوشتم اشتباهه پیام نفرستین که بدستم نمرسه
    و من الله توفیق…

    • مدیر سایت می‌گه:

      سلام همشهری محترم
      ۱- چندین بار از بچه های تیم خواستیم که عکسها و مطالبشونو جهت انتشار در سایت برامون بفرستن که تا این لحظه خبری نشده. اگه شما مطالب و تصاویری دارید در خدمتیم.
      ۲- برابر جلسه هیئت مدیره باشگاه (آقایان حاج علی و محموداکبری، اسماعیل عجم، حسین عباس نژاد، محمدرضا عجم) که در قبل از ماه رمضان تشکیل شده و دهیار هم در آن حضور داشته مصوب شده بود تا برای جام رمضان گناباد با اسم باشگاه تیمی ندهند و بجای آن تیم نونهالان زیبد سرپا و حمایت شود که دهیاری تا کنون با خرید لباس و … از این تیم حمایت داشته است. به هرحال دست اسپانسرای زیبدی درد نکنه که در این شرایط برای جام رمضان با نام خودشون با کمک بچه های زیبد تیم دادن.
      در مسابقاتی که زیر نظر باشگاه شهدای زیبد بوده دهیاری همیشه حمایتهاشو داشته که چندین مسابقه در کاخک و گناباد از این قبیل بوده است، خوشحال میشدیم شما هم توی عکسای یادگاری حضور میداشتید. البته اگر نبودید!!!!
      من هم موافقم که تا ۱۵، ۲۰ سال قبل تیم زیبد آوازه ی فراوانی داشت و شما هم حتماً موافقید که آن زمان نه دهیاری بوده و نه اسپانسری. پس همت و غیرت خود بچه های زیبد بود که پرآوازه اش کرد که البته امروز هم در بسیاری از بر و بچه های زیبدی وجود داره.
      از آقایان حسین عباس نژاد، محمد صباغ و محمود اکبری که بدون چشمداشت برای تیم نونهالان وقت میگذارند سپاسگذاریم.
      شما را برای کسب اطلاع بیشتر از میزان کمک ها و حمایت های دهیاری از ورزش زیبد به آقایان حاج علی اکبری مدیرعامل محترم باشگاه و خانم عجم سرپرست ورزش خواهران زیبد ارجاع می دهم.

دیدگاه خود را به ما بگویید.